מה בספרייה > בלוג הספרייה > פתאום חג אהבה
2
8.2012
פתאום חג אהבה
נערך על ידי: Ioram Melcer
02.08.2012 12:06

בשנים האחרונות נוסף לו ללוח השנה הישראלי "חג האהבה", המצוין על פי הלוח העברי בט"ו באב. המשנה (תענית, פרק ד', משנה ח') מציינת את חמשה עשר באב כיום שבו "בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לבייש מי שאין לו... ובנות ירושלים יוצאות ומחוללות בכרמים..." כלומר, בט"ו באב היו בנות ירושלים יוצאות לרקוד בכרמים ולמצוא לעצמן חתנים. בירושלמי הנוסח הוא "בני ירושלים" וכך גם בפירוש הרמב"ם למשנה, כך שהדעת נותנת שהכול, בנים ובנות, היו יוצאים לחולל בכרמים ולחפש בני-זוג.


בחג ניכרים יסודות אחדים, אולי ממקורות שונים. חג חקלאי הקשור לבציר הענבים, חגיגה של אמצע הקיץ, חג של נעורים, פריון ומציאת בן-זוג. בגמרא נאמר "בחור, שא עיניך מה אתה בוחר לך, אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה" וכגיבוי מובא הפסוק "שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל".

מוטיב מציאת זיווג בחג המתקיים בכרמים מוזכר עוד במקרא, בפרשת פילגש בגבעה, אך ללא ציון תאריך. חז"ל הצמידו לסיפור את התאריך ט"ו באב, שהיה ככל הנראה יום של חגיגת בציר עממית. חז"ל מחזקים את התאריך כשהם מצמידים אותו לשורה של אירועים שהמשותף ביניהם סיבות לשמחה בהקשר הקהילתי וגילויים של אהבה איחוי שסעים בעם:

התרת נישואין בין שבטים, סיום העונש על חטא המרגלים, סיום כריתת העצים לבית המקדש, ביטול הפרדה בין ממלכת ישראל וממלכת יהודה ומתן אפשרות לקבור את הרוגי בית"ר בעקבות מרד בר-כוכבא. נראה שגם סיום ימי הצער והאבל של ימי בין המצרים ותשעה באב מעצים את הרצון והצורך ביום של שמחה העוסק באופקים חיוביים הנפתחים בפני היחיד, הקהילה והעם כולו.


בגולה דעך ט"ו באב ולמעשה חדל להיות חג בלוח השנה. אך בשנים האחרונות, במדינת ישראל, ט"ו באב שוב מצוין, ולא רק במגזרים הדתיים. במידה רבה, ט"ו הישראלי נושא מאפיינים המזכירים את Valentine´s Day בצורתו האמריקנית, ואכן הודבק לו הכינוי "חג האהבה". בט"ו באב נהוג לקיים "לילה אהבה" בחוף צמח בכנרת, ערב ולילה של מופעי זמר עברי לקהל הרחב.

 

כמו מקבילו האמריקני, גם "חג האהבה" הישראלי הוא מוקד לפעילות שיווקית-מסחרית נמרצת המתמקדת בקידום מוצרים הקשורים ליחסים בין בני-זוג, לטיפוח היופי והאסתטיקה האישית, מתנות המעוצבות בגוונים של אדום עם מוטיבים של לבבות אדומים וכיוצא בזה. כמו-כן מקודמים בקרב הציבור הדתי אירועים לרווקים ולרווקות וכל הקשור בארגון חתונות.


השילוב שנוצר באורח טבעי, בין חג מסורתי שאינו כרוך בציוויים ובהלכות אך מעוגן היטב במסורת ההיסטורית היהודית ובכתובים, ובין חג מודרני, מערבי ואפילו מסחרי, מעניקים לט"ו באב נוכחות ברורה, גמישה ומגוונת בקרב הציבור היהודי במדינת ישראל ומבטיחים כי גם בעתיד יוכל כל יהודי למצוא את מקומו באווירת ט"ו באב הנוגעת בתחום האישי וגם במעגלים החברתיים הרחבים יותר.

תגובות למאמר (0)
הוספת תגובה